Hemma hos Hans i Sjöland någon gång.

Solifer 540DL 1987.
Måndag den 23:e april 2018

Det var dagen jag åkte ned till Övik och hämtade/köpte husvagnen av min kopmis Hans.
Egentligen var det uppgjort sedan tidigare men det var nu han hämtade ut den från vinteridet.
Vi hade stämt träff vid en adress i Domsjö och jag var lite tidig, eller var Hans sen för han hade ju fått köra ned från Östersund men husvagnen hade stått inte allt för långt ifrån där vi skulle träffas.
Nu för tiden bor han i lägenhet och har ingen plats att parkera extrafordon så då köpte jag dem av han.



Jag hade ju legat i vagnen redan 2011 under min soloresa till Sydnorge och även hälsat på Hans när han varit ute och rest med den så jag var ganska säker på att det inte var något gravt fel på den.

Efter en enkel genomgång och koll all belysningen fungerade, vilket den inte gjorde, vänster blink och var det bak eller bromsljus som inte fungerade.
Vi skrev på ett enkelt kvitto på husvagnen och släpvagnen jag också köpt men som Anders hämtade i Östersund tidigare och tagit upp till Storulvån så han jobbade på Sylarna och hade fönster att köra bort.





Det var den här baklämen som senare stals när vagnen stod parkerad här på Rödäng i Umeå hos Anders kompis. Det är ju Anders som har vagnen och senare troligen kommer att köpa den av mig.

Jag körde in till OKQ8 i Ö-vik där jag köpte en flaska WD-40 och en skruvmejsel, lossade bakljuset och sedan var det lätt fixlat att få igång lamporna så jag kunde åka hemmåt.

Det gick lugnt och fint att åka de 11 milen hem till Umeå, men bilen (den förra) var lite svag ibland men jag kommer inte att åka så långa resor med den.

Här hemma backade jag upp vagnen på gräsmattan och vevade ned stödbenen för nu skulle jag greja med den en tid.




Inne i vagnen då Hans ägde den och jag hälsade på någonstans.




Måndag den 1:a maj 2018. Stödhjul, som blev så fel.
Det första jag "satte tänderna i" var att montera ett bättre stödhjul. Tidigare hade någon dragit in en bult med fel gänga istället för att byta ut veven.



Man måste alltså använda en skiftnyckel eller annat verktyg för att höja och sänka hjulet.
Dock var fästet fastsvetsat i draget så det var väl därför man inte bytt ut det men jag tänkte att det enklaste är att skruva fast ett nytt i ena sidobalken, och det gjorde jag.





Men när jag senare skulle besikta vagnen den 18:e juni märkte jag att det inte fungerade, balken som jag trodde var så stabil ville vrida sig och jag tog direkt beslutet att göra det ordentligt, men då stod den på gatan när jag tog fram vinkelslipen och kapade bort det drasiga fästet, nya hål och skruva fast ett nytt fäste så att det blev stabilt.



Sedan svetsade jag igen de gammla hålen och sprutade på ny galvanisering.




Måndag den 7:e maj 2018
Är det ett måndagsexemplar jag köpt?

Ganska tidigt bestämde jag mig för att byta ut takluckan så iväg och köpa av Caravan Center där jag fick prata med Roland.
Han bor bara tre hus härifrån så vi är bekanta och han tipsade om ett och annat jag bör se upp med och att göra, för att inte tala om att köpa.
Först måste jag ju kolla vilken lucka som passade och de hade en hemma av rätt storlek 40x40 cm och för 40 mm taktjocklek.
De hade en fin lucka som jag gillade. För endast 1285:-/st.





De gamla luckorna var eländiga och först när jag var hemma med första luckan kom jag på att det sitter ju en inne på toaletten också. Det är ju två på min vagn.











Jag var noga med mätningen.







Gamla luckan borta och kanten rengjord, jag fick fila upp hålet 1-2 mm åt båda håll men det fick fint och lätt, bara problemet med frigoliten som smulades och var statisk så den satt fast överallt inne i vagnen och ett mindre fullkornsvete (h-vete) att få bort.



På nya luckan lade jag enligt rekommendation en sträng butylgummi (BYGGmax säljer även det) som fick ligga en timme innan jag satte fast luckan.



Likadant på andra luckan.









Och det blev stor skillnad och bra, dessutom har luckorna inbyggd myggnät och mörkläggning.














Sedan blev det elen i vagnen.

Till slut såg det ut som om jag höll på att riva vagnen och det var nästan så.
Tänk om jag haft plats inomhus för vagnen och kunnat bära ut allt som inte behövde vara kvar men så här var det enklaste även om det var småjobbigt att flytta saker fram och tillbaks och toan var fullpackad med dynor.

Jag jobbade ju med allt samtidigt men så här såg det ut i garderoben innan jag började.


Under tiden jag höll på








och när jag ansåg mig vara klar, nåja nästan klar.

Säkringarna skulle ju märkas upp.

Jag ville ju även ha dim och backljus på vagnen och då behövdes 13-pol från bilen så det var bara att inhandla sladd och kontakt, dra in ledningen och det gick riktigt enkelt att göra.
Först dokumentera hur det var gjort innan och så in med nya ledningen och koppla in.


Den svarta ledningen är inkommande el från bilen och har 7 sladdar.


Allt är kopplat i den plinten och så en massa andra sladdar kors och tvärs.


Jag gjorde en adapter för att enklare och snabbare kunna kolla belysningen, allt drivs från en nätdel jag har och enkelt att bara flytta klämman till en ny ledning.

Men ett bra schema underlättar när man jobbar med el.

ELLER


Fast det här med olika färger i olika schema och olika kontaketer och olika släpfordon kan bli lite förvirrande.
Det finns en standard men det verkar inte som att den alltid följs och så har den ändrats under åren som gått.


Så här blev det under främre sittbänken, det blev även nya ledningar från batteriladdaren och lite överallt i vagnen.

Det här är en plint baktill i vagnen som går till bakljus och positionsljus. Senare även till de övre ljusen och även backkameran som jag hade problem att installera, men det var bilens fel.


Baktill i vagnen och ledningar till bakljusen som jag behövde komma åt för att montera lamporna som sitter högt upp samt dra sladd till dim och backljusen.


Jag passade även på att montera ett USB-uttag där bak.


Som till en ny huvudbrytare och elmätare som visar batteriets spänning, den sitter vid dörren ovanför köksfläkten.

Men jag ska koppla bort lampan i strömbrytaren, den är för stark och onödig då mätaren lyser.


Kylskåpets brytare för 12V var trasig så jag monterade enkelt en ny istället för att jaga en originalbrytare.
Det är den till höger.




Bytte även positonsljusen runt om till LED.
Alla sidoljus och de vita framtill bytte jag ut så de var sisådär med kontakt i dem.





Det var inte helt enkelt att montera de nya ljusen då sladden satt på annat ställe och hade en stor fläns så det blev en frödjupning mitt i, dessutom vas skruvavståndet inte exakt men det gick bra och rikligt med butyltätning bakom.







Bakljusen bytte jag inte ut men höger blinkglas var sprucket så det blev slipa, limma och putsa.
Dessutom monterade jag dim och backljus köpta från Swedol.





Till de högt monterade ljusen blev det bara enkla bakljus med bak/broms/blink.
Att jag inte köpte LED direkt beror på att på alla dessa tunna armaturer skruvar man med mutter inifrån och då skulle inte skruven räcka igenom väggen, nu blev det bättre montering och jag slapp synliga muttrar på insidan.
Dem köpte jag hos Mekonomen men då bakgaveln lutar gjorde jag det enkelt och sågade två träkilar som jag lackade vita så att det inte bara lyser upp i himlen.
Skruvade armaturerna på klossarna och klossarna i vagnen, sladden igenom väggen och invändigt ned i hörnen. Allt tätades med regält med butylgummi.

Alla lampor byttes till LED som jag köpte på biltema, det blev dyrt men bra, däremot blev jag tvungen att montera in motstånd som jag monterade mellan två aluminiumplåtar på distanser mot golvet under vänstra bänken där bak.
Jag vet inte om den nuvarande bilen behöver motstånden men den förra krävde det och allt beror på den där glödtrådsvakten som sa att det var fel på lamporna.



Relät till höger är för backkameran som inte startade med bara ström från bilen, relät slår till då backljuset tänds så kameran får ström från husvagnens batteri.
Men det ska jag se över till våren om det fungerar bättre med nya bilen och då blir det en kamera till högt monterad ovanför fönstret.
Nu sitter den vid registreringsskylten och jag behövde inte den andra så den här bilen har kamera.
Det blev slarvigt med kablarna men jag var ganska less på allt just då.



Skyltbelysningen var eländig, ärgad och rostig så jag tog bort och renoverade dem helt med nytt kontaktbleck.


Bleck från andra armaturer, skruv och mutter som löddes.









Lite ett och annat.
Mest en massa annat som jag gjorde.


Jag hittade igen cirkulationspumpen under ena frambänken.

Det var när jag letade varför jag inte fick något varmvatten men min vagn saknade tydligen beredare.
Den var bara förberedd för varmt vatten i kranarna, kranar som dessutom var dåliga så jag köpte nya.
Problemet var att de var lite bredare än de gamla som jag inte fick tag på.
Men det löste jag med att montera dem på helt nytt ställe och sätta proppar över gamla hålen.


Diskbänken var lite marig att borra i.



På toaletten provade jag på olika ställen för att se att det inte stänkte över för mycket.

Tvättstället var lite sprucket i kanten och satt lite löst så jag passade på att förstärka det men en tunn trälist som jag limmade på insidan, i framkant blev det ett metallband som jag skruvade med rostfri skruv o muttet samtidigt som jag limmade.
Förborrade och skruvade fast med ny lite längre skruv som ändå inte gick igenom in i garderoben och ut i gången.



Nya avlopp blev det också men även där har de ändrat storleken så jag fick fila upp hålet en aning.



Gasoltuberna Hans hade blev "stulna" där han förvarade vagnen så som ersättning fick jag ett elverk han hade för att ladda vagnen.
I samma veva som jag höll på dök en annons upp på Facebook om två tomma tuber som jag direkt nappade på, men det var typen Norska kopplingar, den man sätter fast uppifrån. Men jag åkte till BYGGmax och de bytte direkt ut dem mot vår typ med skruvanslutning.





Bänkskivorna var i eländigt skick, lagade med silvertejp där någon slagit hål på ett par ställen, så det blev K-Rauta och köpa hyllplan i ek.



Sedan var det "bara" att såga ut enligt de gamla, fräsa kanterna runda, putsa och olja in med parafinolja i flera omgångar.





Skruva dit skåphandtag som ett litet staket och lyfthandtag, jag satte dit de gamla gummifötterna på brickan som ligger över diskhon.

Det blev ganska bra tycker jag, visst ek väger mer men det är inte så tunga skivor, det finns annat som väger mer i vagnen och som vi inte drar med.
Men jag fick kapa av den på diskbänken när jag flyttade vattenkranen till hörnet.




Jag skruvade skivorna underifrån, först inifrån garderoben och till höger med vinkeljärn.

Hyllan i pannskåpet under ugnen hade rasat så det blev en ny plywood med förstärkta lister under.



Uppmärkning av kranar och annat då barnen kommer att låna vagnen och det är inte säkert att de kan allt. Fast det gör de då de brås på mig.




Överslafen hade dåliga fästen så Hans hade bara två träkilar som han satte dit för att hålla uppe sängen. Nya lås och distansklossar mot väggen ordnade saken.


ungefär så här men den här är från tidigare.

Jag har faktiskt ingen bild på det nya.



Plastlisterna som går tvärs över vagnen där takskivorna är skarvade var gula och hemska så bort med dem och istället satte jag upp ellister/kabellister.


Mellan toa och köket drog jag samtidigt in sladd till och från huvudbrytaren.


18 juni 2018
Besiktning
Jag hade gjort i ordning vagnen för att åka till besiktningen men först hade jag tid för bil och släpvagn.
På väg dit i andra korsningen började släpen blinka fort och bilen larmade för fel, likadant när jag bromsade fick jag felmeddelande.
Jag stannade och kollade sladden men hittade inget fel och tid för någon mer undersökning hade jag inte så jag åkte dit och tänkte att de får väl påpeka felet, men först sa jag hur det var fatt innan jag gick och tog en kopp kaffe.
Men de skrev då inget om det och jag sa att om en timme kommer jag med husvagnen och hoppades att den skulle fungera.

Det gjorde den och de tyckte det var en fin gammal vagn utan fel och brister.







Husvagnen fick blankt papper så då kan jag köra i två år liksom med släpen som efter besiktningen betedde sig helt normalt igen.



Sedan drog jag upp husvagnen och parkerade den i stugan där jag legat några nätter men mest Peter, Anna och Emil som gillade att sova i farfars husvagn.







Tänk om den hade gått in i carporten, men det gör den inte.
Den byggde jag för en mindre vagn (Adria Aviva 400PS) jag velat ha och vill ha.







2 oktober 2018
Då körde jag ned vagnen till vinterförvaring i Rödånäs. En resa på just över 5 km från stugan.






Jag hade köpt beslag och virkre för att bygga ett tak över vagnen där den stod men så såg jag en annons i tidningen, ringde och Sören Alfredsson svarade.
Jodå han hade plats åt mig i Rödånäs så jag nappade på det och bestämde tid för parkering.

Men det var lite marigt att backa in den för solen sken in, dammet yrde och jag hade inte iddas sätta på husvagnsspeglarna men det gick det med.