Suzuki AN 650 Burgman 2008.
Externa länkar längst ned på sidan.
Suzuki AN 650 Burgman 2008
Länkar till mina egna MC-sidor
Till mina tidigare hojar.
Till mobiltelefon och GSM-hållaren
Till packväskor och tips på väskor.
Till byte till större vindruta.

Måndag den 28/7 åkte jag upp till Yngvessons Maskin i Storuman och hämtade nya hojen.
En solig och varm dag, som gjord för MC-åkning, med mig hade jag Anders och Erik som skulle köra hem bilen.
Första provturen på parkeringen
Första provturen på parkeringen


Kul när kilometermätaren stod på 1 (ett).
Något som inte är så kul är att hastighetsmätaren visar så fel, för att få rätt hastighet lägger jag på 10%.
för att köra 30, 50, 70 får mätaren visa 33, 55, 77 o.s.v.
Ganska svagt för en ny maskin med datorteknik under kåporna.
Uppdaterat 2012: Efter att ha bytt bakdäck så visar mätaren lite mer rätt, nu går det 70 när mätaren visar 73-74.


Påklädd och redo att åka hem till Umeå


Fotstöd/Förhöjning. Jag har monterat förhöjning på bakre fotstöden och det blev uppskattat av alla som suttit bakpå och mycket väl pengarna.

Sidbreddare. Men skärmbreddarna som jag trodde skulle vara vinklade utåt blev jag besviken på, de gjorde inte hojen bredare utan förarens fotutrymme fick en liten vägg på utsidan och dessa monteras inte.
Jag tror bara att jag i så fall kommer att sparka sönder dem ganska snart. Bilden visar dåligt hur dem ser ut.
Dessutom var monteringen invecklad OCH instruktionerna endast på tyska med nästintill helsvarta bilder från en usel kopiator.


Bromsljus i toppboxen.
Nu (mars 09) har jag beställt bromsljus till topboxen, man börjar ju få ett hopp om en vår i år också med en härlig MC-säsong framför sig.
Mer att läsa här på sidoväsksidan.
Det är ju bara synd att den inte står parkerad här hemma så att man kunnat pyssla om den lite nu och då. Jag har det inhyst hos svågern 3 mil härifrån så det blir inte att man åker dit för att bara ta ett mått när en idé dykt upp.

Nu 13/4 har jag hämtat hem hojen, det var härligt att få köra igen och den gick så fint i det strålande solskenet, teperaturen låg runt +10°C

Att montera bromsljuset i toppboxen var ganska lätt men problemet som uppstod senare var att när jag skulle sätta dit kontakten som ska sitta på pakethållaren så fanns det inget förborrat hål i den.
Pakethållare Suzuki original.
Hålet ska vara ungefär där röda pricken är ritad och 20mm. i diameter.

Det blev inte så svårt trots allt, när jag provborrade ett litet hål visade det sig att plattan är av aluminium.
Så det blev större borrar upp till 13 m.m. och sedan brotchade jag upp till 19, för att avsluta med en rundfil.
Allt tog inte lång tid och nu sitter kontakten där och allt monterat på herr Burgman.

Men du som tänker montera sätt först på boxen på hojen, borra ett litet hål i centrum genom botten på toppboxen där ljuskontakten ska sitta och fortsätt genom eller gör ett märke på pakethållaren. Då blir det mycket enklare att genomföra hålborrningen på pakethållaren.
Pakethållare undersida
Det rödmarkerade är kontakten och den smältlimmade sladden på undersidan at pakethållaren.
Men bilden blev oskarp, ska fixa fram en tydligare bild.

Men nu uppstod problem 2, de plastpluggar som håller ihop kåporna har en tendens att ibland gå sönder så nu måste jag söka reda på sådana, men ett mejl är sänt iväg till Yngvessons Maskin i Storuman och de tror jag har en lösning på problemet, fast det är ett litet problem egentligen.



Termometer och klocka?
Originalet i instrumentpanelen är inte den bästa, antingen visas temp eller så klocka med AM/PM.
Men jag hittade en grej i mina gömmor som visar klocka/Utetemp/Volttal och laddningsstatus, den ser ut som en vanlit halkvarnare vilket det också är men liknknde har jag inte sett förut så den ska jag montera dit.
Termometer/Klocka/Voltmätare/Halkvarnare m.m.
Termometerklockan satte jag enkelt fast med monteringstejp främst för att det inte blir några hål om jag vill byta eller flytta den. Men jag borde borrat ett litet hål för sladdarna som nu sitter lite i vägen. Termometern hamnade inte helt plan mon underlaget.

Jag hade den på min tidigare Suzuki GS500E som jag körde några år i slutet av förra seklet. (jag saknar den hojen förutom motorn, den va skön att köra med stor kåpa fast motorn gick ursligt. Den sotade igen när man kört sakta i t.ex. en stad med 50 km/h. så det va bara till att skruva ur tändstiften och rengöra om man ville köra mer än 70-80.)
Aldrig blir man klar, nu började jag och sonen spåna om att byta ut glödlamporna i bromsljuset till högintensiva ljusdioder.
Det ska inte bli något stort problem då vi båda är kunniga på elektronik.
Kjell & Company får nog ett besök ganska snart gissar jag.
Lysdiod, 5mm, vit 15000 mcd, 17°, klar
Kjell & Company lysdiod art.nr. 90582
Lysdiod, 5mm, vit, 15000 mcd, 17°, klar, 65:- för 20 st.
Alltid bra att ha hemma några :-)
Det blev INTE bra med lysdioderna så det projektet gav vi upp.

2009-06-12
Fredag
Gick in på

och beställde en Givi T455 Tunnelväska att ha mellan fötterna.
M&P tar £52.49 + £22.50 i frakt för den vilket blir ungefär
950 SEK, + bankens %.

Mer om detta på MC-väsksidan


2010
Nu har jag beställt en ny hjälm till Inger och med den Nolans N-com intercom mellan varandra. Det blev även "blåtand" till båda hjälmarna.

Nolan n-Com Basenhet

Nolan n-Com E-box Bluetooth
Då jag redan köpt en hjälminsats med högtalarna N103 N-Com så blev det en sats till så att jag byter ut i min hjälm och får då stereoljud, för övrigt hade min mikrofon slutat fungera.

Nu finns det många läckra färger, bl.a. en neongul som jag skulle vilja ha men tror att den fort blir skitig av insekter och annat.

Den finns i många fina färger, och fler än det här.
Kolla in http://www.nolanhelmets.com/n103ncom.htm

Det blev en "artic grå" från Touringbutiken till Inger då den matchar vår Burgman ganska bra.

Fördelen med blåtand, som jag förstått det, är att då kan vi lyssna på olika källor oberoende av varandra och ändå kunna prata mellan oss.
Med vanlig kabelintercom måste vi lyssna på samma, alltså lyssnar jag på radio måste Inger göra det också även om hon skulle vilja ha sin MP3 med ljudboken, eller tvärtom och lyssnar vi på olika källor kan vi inte prata med varandra.
I och för sig ganska skönt det också ibland.

Torsdag den 25/2
Det strular, vi fick hjälmen och blåtand m.m. men ena blåtanden var öppnad liksom basenheten.
I basenheten fattades batterihållaren, gummitätningen och kardborredelar och i blåtanden saknades låsbygeln.
M.a.o. är det returnerade varor jag fått för även batteriet var fulladdat i det öppnade paketet. Jag mejlade dem och de skulle skicka direkt och vid en förfrågan skickades delarna i tisdags men idag torsdag har jag inte fått grejorna.
Låsbygeln var de tvungna att beställa efter så där förstår jag problemet och dröjesmålet.
Nu monterade vi ändå ihop för att testa och då visade det sig att det är skitljud i ena hjälmen.
Byter vi blåtanden med varandra blir det skitljus med sprak i den andra hjälmen, frågan är om det är sändning eller mottagning som strular. Vilken av enheterna är kaputt.
Ljud från MP3 eller mobilen funkar däremot perfekt, förutom att det är en gammal monosladd jag har till min mobil, får bara ljud i vänster öra.
Så vi åkte till Two Wheels och testade en av deras blåtand i min hjälm och tror oss uteslutit vilken blåtand det är som strular.
Hur som helst måste jag nog skicka tillbaks den ena enheten.
Kontentan är är att det är bäst att handla på ort och ställe, då blir det lättare när det strular.

Det blev så att jag åkte till Two Wheels och köpte ut en ny blåtand och monterade in den i hjälmen så nu fungerar båda.
Den andra skickade jag tillbaks till Touringbutiken, det blev enklast så.
Men de saknade delarna fick jag med posten utan problem så nu ska allt va frid och fröjd, väntar bara på att få igen pengarna på returnerade varor.
Jag har köpt en bromsljusblinkare i byggsats från Kjell & Company som ska sitta till bromsljuset i toppboxen, den får bromsljuset att blinka ett antal gånger innan det blir fast sken, eller vad man nu ställer in den på.
Men den monterar jag dit i sommar.
En snygg bild på vår MC.

Tog bilden efter en grusväg vid Örträsk.




Länkar, externa sidor.
Yngvessons Loggo
Yngvessons Maskin i Storuman

"Min" MC-butik här i Umeå.
KAPPA väskor
Hårda och mjuka väskor m.m.
GIVI
Hårda och mjuka väskor m.m.
Touringbutiken
Touringbutiken har till Burgman.
Förutom standardelar, bromsbelägg, oljefilter, tändstift, laddregulator, styrlager och batteri.

M&P
Clearview Shields
Clearview Shields.
Vindrutor i olika storlekar till många olika hojar.
SMC
Hojåkare, du är väl medlem i SMC = Sverigen MotorCyklister


Jag återkommer med bilder och mer information.