ÅTM EMBE 133 1977.



den 18 juni 2009
Släpvagnen fick nådastöten, hjulaxeln är rostig och det har gått hål på den. KÖRFÖRBUD om du inte årgärdar efter X antal dagar.


VAD gör man?
Skrotar den eller renoverar?
Det ligger nära till hands att man skrotar den och köper en ny, K-Rauta har en för runt 7500:-
Men det är Noliamässa och vi tittar runt på vad som finns, jo en massa släp av kaffeburksplåt. Vill inte ens kalla det plåt, folie är en bättre benämning, likadant som den K-Rauta har.
Frågar försäljaren vad som händer OM jag sätter spännbandskroken i ovankant på sidan?
-Det får du inte göra för då går det hål :-)

Hösten kommer och släpen vänds upp och ned på pallbockar för att undersökas.
Att laga axeln är inte att tänka på så jag börjar söka på nätet och hittar ett par firmor som säljer släpaxlar.
Bl.a. en firma i Piteåtrakten som heter .Släpvagnsdepån. Länk till deras hemsida

Efter mejlkontakt kom vi fram till att det finns en axel som ska passa min vagn efter lite modifieringar.
Priset ligger på 7200:- + frakt 500:-
Jag bestämmer mig för en sådan axel.



Renoveringen

Axeln ser hemskare ut än vad den är och jag tror att besiktningsmannen hade tur som hittade av det ställe som var mest genomrostat.


Det svåraste var fästanordningen mellan dragstången och hjulaxeln, den gamla var fastskruvad men något sådant fanns inte på den nya axeln så det måste vi svetsa.

Gamla axelns fastsättning mot dragstången.


Det blev min svåger Per-Gunnar som svetsade fast nya axeln på dess plats, han fick flytta två längsgående balkar då nya axelns bredd inte stämde till 100%, skruvfästerna satt lite bredare än på den gamla. Jag hade personligen borrat upp hålen på både vagnen och axeln, så lite skiljde det.
Men slutresultatet blev bra, tyvärr blev det inte fotograferat men det blir väl gjort någon gång framöver det också.

Med nya axeln följde det även med ett komplett drag så allt från draget till hjulmuttrarna fick jag nytt förutom bromsstången, den gick att återanvända men vi svetsade nya gängade stänger i båda ändar.

Belysningen
Jag kikade länge på LED-belysning men firman jag hittade dem på var ganska dyra.
Så jag velade fram och tillbaka under vintern, sedan hittade jag orange positionsljus på Jula och köpte dem.
Vita possitionsljus hittade jag i en kartong på Autoexperten, dyra men de hade 5 m. sladd mot Julas 0,5 m.


Uppdaterat 21/11 2010
Har upptäckt ett fel, men det har med bilen att göra.
Blinkar jag höger binkar även vänster svagt och tvärtom.
Mätar jag bilens utgående kontakt så vid blink skickas en svag spänning även ut till motstående blinkers och bromsljus.
Provar jag släpvagnen på en annan bil fungerar den helt normalt.

Detta fel uppträder endast på vår Ford C.max och är enligt Ford helt normalt och inget fel, påpekas att draget är eftermonterat när jag köpte bilen och elsatsen är helt ny, felet upptäcktes efter ca. tre månader och uppträder endast då släpvagnen har LED-belysning.

Får se vad bilprovningen säger om det nästa gång om jag inte kommit på någon åtgärd innan dess.


Besiktning
Inte utan att jag var lite nervös den 5 maj när jag åkte iväg till Bilprovningen.
Men det gick snabbt, tog inte många minuter med utlåtandet att den här såg bara bra ut.
Så nu är det bara att köra i två år tills nästa gång men det bör inte vara några problem framöver.

Det gick fint på bilprovningen för de sa inget.

Positionsljusproblem Uppdaterat 2014-04-01

Jag bytte ju all belysning till LED när jag renoverade den, men som tidigare fick de frammåtriktade vita positionsljusen som sitter på stänkskärmen ta enot mycket stryk från sprättande stenar.
Tidigare bytte jag ju bara plastglaset men nu är ju allt en enhet.
Efter att ha lagat med smältlim så slocknade till slut det ena och jag skulle bli tvungen att byta hela enheten.
Först köpte jag två LED-lampor men det visade sig att de var för breda men till slut hittade jag lampor av samma sort.
Men nu skulle jag montera ett skydd framför och jag hade ett gammalt skrivarställ i plixiglas som jag sågade ut två vinklade bitar från.
Jag hade funderat på att sätta dit ett galler av någon form men visste inte vad jag skulle kunna använda som inte skymde ljuset för mycket till jag hittade plasten.


Montering gjorde jag med små vagnsbultar men blev tvungen att borra fyrkantiga hål för dem.
Nä jag filade upp hålen i plexiglaset men det blev lite fel för jag kommer inte åt att dra de innersta muttrarna ordentligt.
Jag klippte upp en cykelslang för att få ett gummimellanlägg mellan skärm och plasten.
OM det hela kommer att hålla får jag ju se med tiden, nu lyser i alla fall lamporna så att besiktningen inte ska ha något att klaga på.



Jag ska försöka med fler bilder och information om renoveringen.